Jewish Heritage Europe

Calendar

Mar
10
Sun
Jewish history of Mackenheim, France @ MJC Mackenheim
Mar 10 @ 17:00 – 18:30

Lecture by  historian and archivist Anne Sophie Stockbauer

Dec
10
Tue
Synagogues as Museums and Galleries in East‐Central Europe @ Grande Synagogue of Europe, Brussels
Dec 10 @ 18:00 – 21:00
Synagogues as Museums and Galleries in East‐Central Europe @ Grande Synagogue of Europe, Brussels | Bruxelles | Bruxelles | Belgium

The opening of a photo exhibition by Rudolf Klein that presents a brief survey of synagogues converted into museums and galleries in Hungary, Austria, Bosnia‐Herzegovina, Czech Republic, Poland, Romania, Serbia and Slovakia. The exhibit runs until January 16, 2020.

The opening includes talks (in English) by Klein, Polish researcher Natalia Romik,  and Professor Thomas Gergely.

Prior registration is required.  Click here

The event is organized in collaboration with the Great Synagogue of Europe, the Balassi Institute, the Polish Institute and the Austrian Cultural Forum.

Nov
25
Thu
Jewish gravestone images in Venice @ MAJH, Paris, Auditorium
Nov 25 @ 12:30 – 14:00

Les stèles funéraires de l’ancien cimetière juif de Venise. Art, histoire et poésie

Old Jewish Cemetery, Venice

A lecture in French by Sofia Locatelli about the carved imagery found in the Old Jewish Cemetery in Venice, 1386-1774.

Construit en 1386 sur un terrain stérile concédé aux juifs par la République de Venise au Lido, à l’Est de la ville, l’ancien cimetière juif San Nicolò précède de plus d’un siècle la clôture du ghetto. En raison de son emplacement favorable, face à la lagune, la nécropole fut parfois utilisée à des fins défensives et militaires. De nombreuses stèles funéraires furent perdues, détruites ou réutilisées, et d’autres déplacées sur un terrain situé plus au Sud, devenu officiellement le « nouveau cimetière » en 1774. Les tombes de l’ancienne nécropole sont des artefacts riches en histoire, en poésie et en art. Leur étude permet de restituer la vie et les événements des membres de la communauté, mais également de détecter des aspects significatifs de la culture littéraire et artistique de l’époque.

Les épitaphes, véritables poèmes en rimes et en rythme, et le complexe réseau iconographique et symbolique gravé sur les stèles, font de l’ancien cimetière du Lido une source de connaissance exceptionnelle sur l’art et la poésie juives dans l’Italie de l’époque moderne.

 

Comments are closed.